PREMIER LEAGUE   I   MOTORSPORT   I   NHL   I   A LEGFRISSEBBEK   I   MŰSORÚJSÁG
Marc Márquez – Sachsenring és a balos kanyarok királya
Marc Márquez – Sachsenring és a balos kanyarok királya

 A spanyol pilóta zsinórban már 8 futamot nyert a Német GP-n. Először 2010-ben állhatott fel a dobogó tetejére még a 125 köbcentis kategóriában, majd a középső géposztályban kétszer is megszerezte a győzelmet, 2013 óta pedig a királykategóriában dominál.

Mi lehet a titka a 25 éves versenyzőnek? Elmondása szerint ez az egyik kedvenc pályája, ami annak is köszönhető, hogy itt több a balos kanyar, mint a jobbos. A MotoGP versenynaptárában a helyszínek 90%-án az óra mutatójával megegyező irányba halad a menetirány. Ez egy elhanyagolható tényező lenne? Interjúk alapján több versenyző is jobban élvezi a balos fordulókat, mint a jobbosokat. Minek köszönhető, hogy még ilyen magas szinten is különbséget jelentenek a kanyarok iránya a motorosoknak?

Vezetéstechnikai szempontból kedvezőbbek a balos pályák. Az új vezetési stílusnak köszönhetően a versenyzők rendkívül sokszor használják a hátsó féket, nem csak a kanyar előtt, de amennyiben van rá lehetőség a kanyar közben és a kijáraton is. Ez azért fontos, mert a hátsó fék hatására a motort könnyebben az ideális íven tudják tartani a pilóták. Emellett kontrollálhatóbbá válik a hátsó gumi csúsztatása, illetve a kigyorsításon a motor első kerekét ezzel a technikával tartják lent a földön. A hátsó fékkar pedig a jobb lábtartó előtt helyezkedik el, így a jobbos kanyarokban használhatatlanná válik, mert olyan mélyen döntik a motort, hogy leérne a lábfej.

marquez2.jpg

A gázmarkolat is jobb oldalon helyezkedik el, így a balos kanyarokban könnyebben, kényelmesebben kezelhető, mint az ellentétes irányúakban. Közel 60 fokos dőlésszöget produkálnak a MotoGP-motorok a kanyarokban, az üléspozíciónak köszönhetően pedig elég kényelmetlen szögben esik a pilótának a kormány és a gázkar, míg a balos íveken sokkal könnyebben és kényelmesebb pozícióban érik el azt.

Természetesen van egy tudományosabb, biomechanikai magyarázat is, melyet egyelőre még hivatalosan nem támasztottak alá. Köztudott, hogy minden személynek van egy erősebb, ügyesebb, koordináltabb oldala a végtagokat illetően. Van olyan, aki balkezes és ballábas, más pedig jobbkezes és jobblábas. Természetesen ezek keveredhetnek, de többségben ez utóbbi fordul elő a leggyakrabban. A balos kanyarokban a versenyzők a külső oldalukkal, a jobb kezükkel és lábukkal tartják magukat, illetve ezzel végzik az apró korrekciókat, ami szükségesek a motor íven tartásához.

A profi sportolók és versenyzők külön fejlesztik a gyengébb végtagjaikat különböző koordinációs gyakorlatokkal, ezzel is megpróbálva egy szintre hozni az erősebb oldallal.

Elég is a sok tudományból, a MotoGP még mindig az óriási tempóról és az izgalmas összecsapásokról híres. Egy futammal korábban, Hollandiában a nézők minden idők egyik legizgalmasabb versenyét láthatták. Ezen a hétvégén tehát Németországban, Sachsenringen mérik össze a versenyzők a tudásukat, te pedig mindezt figyelemmel követheted élőben kizárólag a Spíler1 Tv műsorán.

marquez1.jpg


2018. július 12. 17:05

Címkék: Marc Márquez MotoGP motorsport Spíler TV MotorsportHD projekt


Kapcsolódó anyagok






© 2018 TV2 Zrt.
Impresszum | Adatkezelési szabályzat | Felhasználói szabályzat | Kereskedelmi információk


Powered by Neoport Core CMS